Odpovědi na dotazy ze Zeptejte se nás...

12.09.2023

Níže najdete přehled všech dotazů položených v letošním ročníku "Zeptejte se nás..." včetně odpovědí sestavené týmem vedení skupiny TUkas.

Anonymous

25 dnů, ano/ne? Pokud ne, zajímá mě logický důvod, proč ne, když všude je 25-30 dnů. To samé sick days, kde firmy nabízí 3-5 dnů. Víc volna = větší produktivita.

Anonymous

Chtěl bych vědět, jestli se neuvažuje o 25 dnech dovolené (dnes již skoro všude standard), 20 dní pro rodinu s dětmi je dost málo!

Uvědomujeme si, že některé firmy již nabízí 5 týdnů dovolené, ale je třeba vzít v potaz, že automotive, především pak servisní služby, je velmi specifické odvětví a nelze jej srovnávat s IT firmami či jinými obory, kde převažují THP zaměstnanci. U spousty pozic znamená ten týden dovolené navíc prostě týdenní výpadek, který ostatní nedoženou. Je to tedy hodně drahý benefit, na který si firma musí vydělat. Což platí obecně o všech benefitech, které nabízíme.

V návaznosti na plánovaný vládní konsolidační balíček, jehož přesná podoba ještě není schválená, budou benefity velkým tématem, kterému se budeme do konce roku věnovat a budeme připravovat koncept nastavení benefitů pro rok 2024.

Mirek B.

Dobrý den, nezdá se to, ale za chvíli přijde zima. Opět nám bude u Staigerů foukat za krk studený vzduch z topení a padat zvířený prach z konstrukce dílny? Jedna provozní žádost je ohledně držáku na mýdlo o:) ve sprchách, prosili bychom u dam i pánů. Díky

Jakékoliv nedostatky na pracovištích se snažíme řešit obratem, pakliže je řešení možné. Proto cokoliv, co je potřeba opravit a řešení se nabízí, konzultujte prosím neprodleně se svým přímým nadřízeným, případně
s ředitelem dané provozovny.

Věříme, že se tedy i tento problém podaří do zimy napravit a že vám studený vzduch z topení za krk foukat nebude. Držáky na mýdlo by již měly být v řešení / vyřešeny.

Anonymous

Dobrý den, vím, že máme slevu na náhradní vozy, ale nebylo by možné mít 1x ročně zápůjčku náhradního vozidla zdarma? Děkuji

Těžko si představit, jak by podobný benefit měl fungovat. Při 340 zaměstnancích a nároku na zápůjčku náhradního vozu zdarma 1x ročně (je tím myšlen den/týden/2 týdny?) by to znamenalo, že pokud by např. polovina zaměstnanců chtěla čerpat tento benefit pro letní dovolenou, tak by to v rámci 2 letních měsíců
(= 8 týdnů) vycházelo na 21 vozů na 1 týden, které by byly zapůjčeny v rámci benefitu ZDARMA. A to pouze
v případě, že počítáme se zapůjčením zdarma na 1 týden (pokud by to bylo na delší období, byl by nárok na počet vozů ještě vyšší).

Toto bohužel opravdu není proveditelné. Půjčovny náhradních vozů jsou samo o sobě ztrátovou službou, ekonomika těchto středisek je velmi problematická, a určitě tedy není možné navyšovat počet náhradních vozů pouze pro potřeby zaměstnanců.

Věříme ale, že sleva ve výši 60 % z ceny půjčovny je velmi zajímavým benefitem a pokud zaměstnanec potřebuje vůz zapůjčit, je tato cena výhodná.

Anonymous

Přijde mi smutný a zároveň vtipný, že lidé firmě dokážou vydělat měsíčně miliony a firma není schopná jim dopřát umytí vlastního vozu 1x za 2 měsíce zdarma.

Pokud je myšleno ruční mytí vozu, opět narazíme na kapacitní možnosti dané faktem, že máme celkem 340 zaměstnanců. Kapacita personálu ručního mytí není nafukovací, navíc zde musí mít vždy přednost zákazník. Toto tedy nabídnout plošně neumíme.

V současné době je možnost využít mytí soukromého vozu v rámci benefitu Opravy zaměstnaneckých vozů, kde lze využít služeb servisu, tedy i myčky, za polovinu režijní ceny, případně – pokud si zaměstnanec provede práci sám – pouze za materiál. Opět v rámci kapacitních možností myček.

Bereme si ale tento váš podnět jako úkol, abychom to do budoucna vymysleli v rámci portálových myček, které teď ale máme pouze na dvou provozovnách. Další portálová myčka přibude v brzké budoucnosti v novém objektu na provozovně Štěrboholy. Nemáme teď rychle k dispozici ani technické řešení, abychom to mohli nabídnout jako benefit, který bude k dispozici pro všechny zaměstnance bez rozdílu, jednoduše administrovatelný a samoobslužný, abychom nezahltili obsluhu portálových myček.

Anonymous

Dobrý den, zajímalo by tady většinu z nás, jak dopadla kauza 2 zaměstnankyň z přijmu oprav na Škodovce, která byla řešena jejich odchodem? Vyřešilo se něco?

Kauza je stále ještě v řešení, tudíž nemůžeme podávat podrobnější informace.

Anonymous

Zajímá mě, co pracovní soboty? V létě je to festival ztraceného času!

Anonymous

Dobrý den, chci se zeptat, jak to vypadá se sobotami. Jestli je do budoucna nechcete zrušit? Nebo alespoň zkrátit cca do 12hod?

O zrušení ani zkrácení sobotní směny zatím neuvažujeme. Jedná se primárně o službu zákazníkům. Někdy se může zdát, že je to nevyužitý čas, ale při efektivním plánování práce není problém soboty využít pro příjem zakázek zákazníků, i pro dořešení předprodejních servisů či interních zakázek. Bohužel v rámci skupiny vidíme veliké rozdíly mezi využitím sobot na jednotlivých provozovnách.

Obdobně to vidíme i na prodeji vozů, i zde se sobota dá smysluplně využít, pokud se chce.

Anonymous

Kdy si vedení přestane hrát na rovnoprávnost mezi profesemi, kdy se posuneme do tohoto století, kdy se chápou výhody práce z domova, která se osvědčila v Covidu.

Vedení si na rovnoprávnost mezi profesemi nehraje, vedení tu rovnoprávnost naopak velice podporuje a snaží se o ni.

U nás platí, že 98 % zaměstnanců nemá možnost práci z domova vykonávat. Je zde pouze hrstka lidí, u kterých by to bylo za určitých podmínek možné. V tu chvíli je pro nás přednější pohled sociálního kontaktu všech zaměstnanců na svém pracovišti, než nastavovat procesní a kontrolní mechanismy pro home office pro 4 lidi z celé firmy.

Anonymous

Dobrý den, mám dotaz, zda by bylo možné při vysokých venkovních teplotách změnit dlouhé kalhoty za vhodné tříčtvrteční a popřípadě i vzdušnější obuv.

Na tuto otázku se velmi špatně odpovídá, když neznáme pozici tazatele. U některých pozic, které nejsou v přímém kontaktu se zákazníky a kde to není v rozporu s bezpečnostními požadavky, si toto představit dokážeme. Pakliže to chcete konkrétně řešit, kontaktujte HR oddělení.

Pokud jsou vzdušnější obuví myšleny sandále, tak ty jsou zcela nepřípustné, ať už z pohledu bezpečnosti práce, tak i z pohledu estetického.

Stejně tak nejsme zastánci košil s krátkým rukávem, z tohoto důvodu jsme např. pro servisní techniky zařadili polokošile.

Tereza C.:

posílám dotaz, který je trošku delší…

Ráda bych za lakovnu řekla, že kuchyňka je stále v katastrofálním stavu. Jediné, co jste nám od minule poslali, byl plastový ubrus. Taktéž bylo řečeno, že by se řešil kávovar. Upřímně hospodaření s penězi moc firma neumí. Pořídit drahý telefon jen na fotky? Zbytečné! To už jsme ten kávovar za ty peníze mít mohli a jistě by to potěšilo všechny kolegy! A také obědy, když už jste nám zrušili stravenky. Kdyby byl možný výběr alespoň i z jiných jídelen. A ne být omezený jen na jednu (Monas bistro). Za všechny chlapy na přípravě bych zmínila práce v těchto dnech-teplota na pracovišti dosahuje až 40st. teplot!! Ochlazení v podobě klimatizace či jiného druhu by bylo na místě. Případně odpověď proč už dávno není?!

M. Mošna

Stravování Staiger - v době covidu jídlo v " krabičkách či igelitu" nutnost, ale proč teď? Myslím, že to stačilo téměř dva roky. Někdo si umí uvařit a jídlo musí i vypadat. Proč není volby na stravenky, či paušál, a hlavně toho odpadu, proč vyrábět plast na pět minut, recyklace je mizivá... Myslím, že dost lidí by ocenilo volbu a benefit by potěšil a lidi volí krabičky z finančního důvodu.

Lakovna:

Potřebovali bychom asi bližší info, co znamená "katastrofální stav". V kuchyňce lakovny je dle našich informací veškeré nádobí, mikrovlnná trouba, stůl a židle. Navíc mají všichni zaměstnanci, tudíž i pracovníci lakovny, k dispozici zcela novou a moderní denní místnost v patře provozovny, kam jsou dováženy obědy. Nelze zajistit každému středisku svou vlastní kuchyňku nebo jídelnu včetně veškerého vybavení.

Nicméně i tak platí to, co jsme psali již u jiné otázky výše – pokud jsou nedostatky na pracovištích, konzultujte to prosím obratem se svým přímým nadřízeným / ředitelem provozovny. Pokud jsou to věci řešitelné, rádi sjednáme nápravu.

O tom, jak firma hospodaří, bychom rádi rozhodovali sami a upřímně si nemyslíme, že Vám náleží hodnotit, jakou technologii k pracovním účelům zvolíme.

Co se týče kávovaru, tak i toto konzultujeme a zvažujeme, avšak pokud tento benefit (ano, jedná se o benefit) od roku 2024 zavedeme, tak pravděpodobně s částečnou finanční participací zaměstnanců = káva nebude v plném rozsahu zdarma. Toto by opravdu nebylo ekonomické a velmi špatně by se držely náklady za kávu pod kontrolou.

Klimatizaci na lakovnu umístit nelze z technických důvodů. Při práci se využívá velice výkonná vzduchotechnika o výkonu 60 000 m3, která celý objem vzduchu v lakovně vymění několikrát za hodinu. Bylo provedeno posouzení doplnit vzduchotechniku o výměníky, které by prostor ochlazovaly, zejména, když máme chlad ve vrtech zdarma. Zatím se ale nepodařilo nalézt řešení s takovým výkonem, který by dokázal eliminovat obrovskou výměnu vzduchu, která probíhá přes přípravná pracoviště. Každé spuštění odsávání by ihned naplnilo lakovnu teplotou nasávanou z venku. Neznáme lakovnu, kde by se to podařilo nějak vyřešit. Hledáme řešení alespoň k částečnému přichlazení, ale zatím si na tom všichni projektanti vylámali zuby.

Obědy:

Obědy a stravování je stále se opakující téma, na podobný dotaz jsme odpovídali již několikrát a v průběhu času se naše odpovědi moc nemění…

Výběr z více jídelen není možný: opět jsme u toho, že kdyby si každý zaměstnanec vybral jinde, nikdy bychom nedosáhli takové ceny za jeden oběd a navíc by jen těžko dodavatelé přistoupili na spolupráci, pokud by neměli zajištěný denní/měsíční počet jídel.

V minulosti jsme nechávali dělat průzkum napříč celou skupinou TUkas a možnost dovážených/vydávaných obědů zvítězil s výsledkem více než 70 %. Proto jsme se pro tuto možnost rozhodli a nelze ji každý měsíc měnit dle názoru jednotlivců.

Ano, uvědomujeme si, že v provozovnách, kde není kantýna a jídlo je dovážené v krabičkách, se potýkáme s větším množstvím plastových odpadů, i nás toto trápí a pokoušeli jsme se řešit jinou formu balení, ale jediné, co se nabízelo, byly tzv. RE-krabičky (vratný systém). Po zjištění všech detailů jsme ale zjistili, že je to pro náš provoz neproveditelné. Navíc rekrabičky jsou velmi nákladné v čase pořízení a je třeba mít min.
2 sady na zaměstnance. Báli jsme se také vysoké ztrátovosti.

Možnost volby paušál/obědy jsme zavrhli právě z důvodu garance počtu obědů dodavateli – žádný z dodavatelů, se kterým jsme jednali, by s námi do spolupráce nešel, pokud bychom nebyli schopni garantovat určitý počet obědů.

Administrativně pak není možné řešit hybridní styl příspěvku (tzn. když chci, vyberu si dovoz oběda, když ne, mám paušál).

Znovu opakujeme, že příspěvek na stravování není povinností zaměstnavatele, nýbrž benefitem, a my se domníváme, že jsme s nabídkou stravování za poslední roky významně pokročili vpřed, a to nejen výběrem dodavatele, jeho služeb (možnost svačin, online objednávky atp.) a kvalitou pokrmů, ale i prostředím pro konzumaci obědů. Uvažujeme i o možnosti otevření kantýn v dalších provozovnách, ale to je opět podmíněné odběrem obědů, jinak by to bylo pro nájemce kantýny zcela prodělečné.

Anonymous

Vláda nás vyzývá myslet na stará kolena. Jak TU přemýšlí o penzijku pro zaměstnance?

Příspěvek na penzijní připojištění bude jedním z diskutovaných bodů připravovaného balíčku benefitů pro rok 2024 v závislosti na konsolidačním balíčku schváleném vládou ČR. Viz předchozí dotaz na dovolenou.

Anonymous

Neuvažuje se o dalším kole zaměstnaneckých benefitních vozů? Byl to opravdový benefit, který stabilizoval kádr….

O pokračování tohoto benefitu v podobě, jako byl dosud, v tuto chvíli neuvažujeme. Bylo to velice drahé, možnosti tedy byly omezené, těžko se nám rozhodovalo o tom, komu benefit přiznat a komu nikoliv. Benefity chceme nabízet plošné, abychom nikoho nemuseli diskriminovat.

Navíc se ani nenaplnila myšlenka stabilizace kádru, jak píše tazatel, naopak jsme řešili svízelné administrativní situace při ukončování pracovních poměrů zaměstnanců, kteří tento benefit čerpali.

Každopádně rádi budeme s každým, kdo bude o pořízení vozu formou koupě či úvěru uvažovat, diskutovat individuálně nejlepší možné varianty, abychom v rámci možností maximálně pomohli. V případě zájmu kontaktujte HR oddělení.

VK

Bohužel 160 znaků mi na dotaz nestačí.

Toto si uvědomujeme a do budoucna již hledáme jinou formu možnosti dotazování. Každopádně, jak jsem psala v odpovědi na tento dotaz, bylo možné dotaz zaslat na e-mail radka.tumova@tukas.cz a i dotazy, které mi byly zaslány touto formou, jsou v tomto výčtu uvedené a jsou zodpovězené.

Anonymous

Dobrý den, nerozumím tomu, proč klempíři dostávají pracovní obuv a mechanici si ji musejí koupit za své? Přitom firma po mě pracovní obuv vyžaduje. TUkas ČSAO.

Určitě není pravdou, že by bylo vyžadováno, aby si mechanici kupovali pracovní obuv za své peníze. V současné době řešíme sjednocení pracovní obuvi napříč skupinou, avšak pokud firma zakoupí pracovní obuv, je zapotřebí tuto určenou obuv i nosit. V minulosti jsme se naopak potýkali s tím, že firma kupovala a dávala pracovníkům pracovní obuv, ale ta nikdy nebyla využita a mechanici si raději kupovali boty své.

Není možné administrativně zajistit věc tak, aby si každý vybral obuv dle svých preferencí a firma proplatila účet. Pokud ano, pak pouze do určité, předem dané, částky a obuv by musela být opravdu každodenním úborem zaměstnanců.

Jakou formou bude nejlepší pořizovat pracovní obuv v současné době jednáme a připravujeme směrnici platnou od 1. ledna 2024.

Anonymous

Rád bych věděl, proč disponentky na prodejně Škoda mají služební auta, opravdu je potřebují k výkonu svého zaměstnání? Obzvlášť ty, co bydlí blízko.

Využívání předváděcích vozů se řídí standardy dané značky.